الثلاثاء، 2 فبراير 2010

الانهزام النفسي ..................!!!!

الانهزام النفسي

الانهزام النفسي أن ترى أمامك أموراً أو ظواهر أو مظاهر خطأ وتعرف أنها خطأ ولكنك تعجز عن تغييرها أو تحاول أن تردها إلى الصواب لا تستطع لأسباب عديدة إما ضعف في الإمكانيات المتاحة لك أو ضعف في قدراتك أو سلطاتك أو لوجود عوائق تمنعك من إتمام تلك العملية التي تصبو إليها وتحاول القيام بها هنا لابد أن يكون لذلك رد فعل وهو لن يتجاوز ردود الأفعال التالية التي تنتج عن فشلك في القيام بعملية التغيير :

1- تصرف نظر عن عملية التغيير برمتها التي كنت تريد القيام بها وتقول وأنا مالي واشمعنى أنا يعني وتسيب نفسك مع الموجه هوا انت اللي هاتصلح الكون خليك عايش زي ما باقي الناس ما هي عايشة وتصيبك حالة من اللامبالاة وعدم الاهتمام بأي شيء من الأشياء المحيطة بك ولا تهتم إلا بنفسك فقط وتغلب عليك النظرة الفردية والأنانية البحتة .

2- لو حدث و تكررت محاولات التغيير من جانبك لاقتناعك التام بما تسعى إليه إلا أنه وللأسف لم يصادفك النجاح وفشلك في محاولاتك تلك فاطمئن ... قد تصاب بالاشمئزاز من الوضع الذي أنت فيه والذي يخضع له المجتمع المحيط بك الذي تريد أن تغيره وتتغير وجهة نظرك في موضوع التغيير من الأساس وتفكر جدياً في البعد عن هذا المكان برمته قد تفكر في الهجرة قد تفكر في السفر لمدد طويلة خارج البلاد مثلاً.

3- إذا صممت على ضرورة القيام بالتغيير رغم محاولات فشلك السابقة فغالباً ستصطدم بعوائق أكثر وعقبات أكبر من تلك التي واجهتك في المرات الفائتة مع احتمال تعرضك لمشاكل ومواقف صعبة تتراوح بين التهديدات أو الحبس لمدد بسيطة أو الاعتقال لمدد طويلة ... وستنتهي محاولاتك هذه المرة أيضاً بالنتيجة الطبيعية في مثل هذه الحالات ... ستفشل إلا أنك هذه المرة قد تصاب بالاكتئاب الذي ربما قد يكون مزمناً وممكن كمان يجيلك حالة من الجنون لا قدّر الله .

4- مع تصميمك على التغيير وضرورة القيام به لاقتناعك التام به قد تقرر التخلي عن الطرق السلمية للتغيير التي ثبت لك عدم جدواها أو محدودية نطاق التغيير الذي تحدثه أو للتضييق على هذه الطرق السلمية من جانب جهات أخرى تريد أن تحتفظ بالوضع القائم كما هو وتلجأ للتغيير بالقوة والانضمام إلى الجماعات السرية أو الإرهابية أو التي تتبنى منطق وفكرة التغيير بالقوة والعنف .

فظواهر مثل :

- شرب العديد من الشباب للسجائر المحشوة بانجو أوحتى بدون .

- تبادل الأولاد والبنات أرقام الموبايلات ومقاطع البلوتوث الخارجة عن الآداب العامة والخاصة كمان للتسلية وتتضييع وقت الفراغ والخروج معاً في فسح بعيدة كل البعد عن الأدب والاحترام

- لما تروح كليتك و تشوف طالبة جالسة قدامك بالبادي الضيق اللي مجسم جسمها وطالبة تانية لابسة البادي القصير اللي مبين جزء ليس بالصغير من ظهرها وبطنها وهما مش حاسين إن فيه حاجة غلط وان ده شيء عادي.

- لما تلاقي طالبة ثالثة قاعدة مع طالب على السلم المؤدي لمكتبة الكلية اللي ما بيطلعشي عليه حد خالص غير كل حين وفين بيتكلموا مع بعض وهما في حالة هيام وغرام .

- لما تلاقي ابن الدكتور زميلك في الدفعة طلع الأول مع إن مستواه أقل كثير من ناس كثير في الدفعة بس مشكلتهم انهم مش أبناء دكاترة .

- لما تلاقي نص الموظفين اللي معاك في الشغل بيجوا يمضوا ويمشوا بعد ما قعدوا نصف ساعة فطروا فيها وشربوا الشاي .

- لما تلاقي المناصب الهامة بتتوزع على الناس اللي ليها علاقات حلوة مع رؤسائها أما الكفاءة فآخر معيار بيبصوا عليه .

- لما تلاقي المحافظ بتاعكم كل همه يقبض على سائقي التكاتك .

- لما تلاقي كل يومين يحفروا الشارع اللي فيه بيتكم وما يرجعوهش زي ما كان .

- لما تلاقي المحافظ في مكتبه متين لمبة وفيه شوراع كاملة في محافظته ما فيهاش ولا لمبة .

- لما تلاقي المحافظ بتاعكم بيصرف الملايين على فريق الكورة بتاع المحافظة وانتوا شارعكوا لسم ما دخلتهوش المجاري

- لما تلاقي الرئيس قاعد في الحكم 30 سنة ومش مكفيينه وعاوز يقعد قدهم كمان .

- لما تلاقي الريس عاوز لما يموت ابنه يمسك مكانه وكأن البلد عزبتهم الخاصة والشعب فيها شغالين أنفار بالسخرة .

- لما تلاقي بلدك علاقتها بإسرائيل زي الفل وعلاقتها مع دول عربية وإسلامية زي الزفت .

- لما تلاقي الريس مش داري ايه اللي بيحصل في منابع النيل النهر اللي بيمثل شريان الحياة في مصر .

- لما تلاقي كل هم مؤسسات الدولة الهم الأمني أما الهموم التانية فلا مجال للاهتمام بها احنا يا عم مش فاضيين .

- لما تلاقي شيخ الازهر بيصدر فتاوي غريبة في موضوعات هايفة وشاذة وما بيفتحشي بقه في الموضوعات الهامة يصدر فتوي بأن الجدار حلال وما فتحشي بقه عشان يتكلم عن احتلال المسجد الأقصى أو قتل المسلمين في البوسنة .

- لما تلاقي شيخ الأزهر بيدافع عن قرار دولة أجنبية بمنع الحجاب لأ مش بس كده دا عاوز القرار كمان يطبق في بلده المسلمة .

- لما تلاقي شيخ الأزهر بيمنع النقاب من المعاهد والكليات الازهرية وبيقول عليه إنه عادة مش عبادة ... مش مشكلة .. طب ليه يا شيخنا ما منعتش الجينز والبديهات الضيقة والقصيرة .. واللا يكونشي رأيه عن الجينز والباديهات عبادة وليست عادة ...!!!

- لما تلاقي شيخ الأزهر بيسلم بحرارة على رئيس إسرائيل وهوا اللي قتل ومازال آلاف المسلمين ... بالذمة دا يبقى اسمه شيخ أزهر

- لما تلاقي الفنانين والرقاصين بيتعالجوا على نفقة الدولة والدولة مليانة ناس مش لاقية تاكل ولا تشرب .

- لما تلاقي بلدك قافلة المعبر بينها وبين اخوانها المسلمين في غزة وبتساعد على حصارهم بحجة حماية الأمن القومي .

- لما تلاقي أمريكا بتعمل اللي هيا عايزاه في العالم وما حدش بيقول لها تلت التلاتة كام .. بالعكس دا فيه دول زي الدول العربية بتساعدها في حاجات ضررها عليها كبير جدا .

- لما تلاقي اسرائيل عندها نووي والنووي متحرم على العالم كله .

- لما تلاقي اسرائيل بتقتل في النساء والاطفال والرجال وكل من يقابلها ولا يصدر في حقها قرار إدانة واحد وتلاقي وزير دفاعها مرحب بيه في كل الدول العربية والاسلامية لأ وكمان شيخ الازهربيسلم بحراره على رئيسها .

- لما تلاقي العالم كله محاصر قطعة أرض فيها مليون ونصف انسان حتى جارتهم فيه معبر بينهم وبينها مش راضيين يفتحوه بحجج هايفة ومش منطقية

- لما تلاقي امريكا بتحتل أي دولة عشان تحقق مصالحها الشخصية .

- لما تلاقي الرؤساء في الدول العربية قعدوا على كراسي الحكم بدون وجه حق وبيمهدوا يسلموا كراسيهم لاولادهم

لما تشوف كل الحاجات دي قدام عينيك والجميع معترف بيها وبينظر إليها على أنها أشياء عادية ومألوفة ولا يوجد ما يستدعي تغييرها لأنها أمور عادية لما تحس إنك لوحدك اللي شايف الحاجات دي أمور غلط لازم تتغير لما تلاقي الناس كلها اصبحت تتعايش مع هذه السلبيات وانت لوحدك اللي مش عارف تتعايش معاها .. لازم يجيلك انهزام نفسي ... والانهزام النفسي مالوش علاج .. بس فيه حل إما تبقى زيهم وتغير نظرتك للحاجات دي وتنظر إليها على إنها أمور عادية وتقنع نفسك إن سلام شيخ الأزهر على شيمون بيريز كله فوايد وتقنع نفسك إن البادي الضيق القصير عمره ما كان غلط أو عيب بالعكس كل ما جسم البنت ظهر منه مساحات أكثر كل ما كانت بلادنا في تقدم وتحضر وتقنع نفسك ان ابن الدكتور هوا فعلا أشطر واحد في الكلية بتاعتك وإنه يستحق مش بس يبقى الأول دا يتعين دكتور على طول بعد ما يتخرج لما تشوف إن علاج الرقاصة في أمريكا على حساب الدولة دي قمة الوفاء من الدولة تجاه من خدموا قضاياها الوطنية لما تتأكد إن التوك توك هو قضية أمن قومي وإن المحافظ عنده حق لما يسخر كل وقته في القضاء عليه لما تقتنع أن الأصل في المعابر هو الإغلاق وإن فتحها بينا وبين اخوانا وجيرانا ده استثناء لما تقتنع بالحاجات دي ساعتها هاتعيش تمام التمام والحل التاني انك تتمسك بأفكارك الخاصة بالتغيير ساعتها هاتعاني من الانهزام النفسي .... الخيار لك وحدك عاوز تعيش منهزم نفسياً واللاا عاوز تعيش وانت مكبر دماغك ومريح بالك ويكون مبدأك في الحياة .. وأنا مالي وأنا مالي ...!!!!!!

كلامي كله هنا عن موضوع فشل الإنسان منا في القيام بعلمية التغيير التي يريدها أما النجاح وهو نادر في بلادنا العربية فلعلني أكتب عنه في مكان ووقت لاحقين – إن شاء الله تعالى - .

ليست هناك تعليقات: